قالب وبلاگ


بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست
آب سرمایه جاویدان 
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بحران آب یک جمله نمادین و شعارگونه نیست و آدرس water-.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آب درآموزه هاي قرآني مايه حيات همه موجودات جاندار در زمين است. از اين روست كه به صراحت مي‌فرمايد: جعلنا من الماء كل شي حي؛ ما هر چيز زنده را از آب قرار داده ايم. آب مايه آسماني است چنان كه مايه بركت نيز مي‌باشد .البته و براي بركت يابي مي‌بايست انسان ايمان و تقوا را مراعات كند. به اين معنا كه همين آب كه ماده حيات بشريت و رشد و شكوفايي تمدني است و از آسمان پاك مي‌بارد براي اين كه مبارك باشد و بركت را براي بشريت پديد آورد مي‌بايست، آدمي‌را به سوي ايمان به خدا و تقوا بكشاند وگرنه همان باران و آب آسماني مايه هلاكت و نيستي مي‌شود و همانند سيل هاي عظيم همه چيز را مي‌شويد و مي‌برد و يا همانند بوران هاي سخت از ريشه مي‌خشكاند.

ادامه مطلب....


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, ] [ 16:22 ] [ ALI REZAEE ]

ما  آب را از پدرانمان به ارث نبرده ایم بلکه ازفرزندانمان به امانت گرفته ایم


برچسب‌ها:
[ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, ] [ 16:20 ] [ ALI REZAEE ]

بله، خون موادمغذی را در بدن حمل می کند و از آنجا که ۶۰ درصد خون را آب تشکیل می دهد، می توان گفت که غذارسانی در بدن با مایعات انجام می شود. علاوه بر این، سم ها نیز از بدن به وسیله یا با مایعات خارج می شوند همچنین دفع گوارشی نیز با مایعات است. از سوی دیگر، طراوت بدن با وجود آب میسر است. اگر آب میان بافتی وجود نداشته باشد، پوست چروک می شود. اگر آب در بدن کم شود، مو آسیب می بیند و حتی چشم دچار نابینایی و زخم خواهد شد. همچنین بزاق دهان کم می شود که این امر هضم غذا و حتی صحبت کردن را مختل می کند. نفس انسان نیز حاوی آب است. از سوی دیگر، گلوکز که مغز را تغذیه می کند تا بتواند کار کند، با آب به مغز می رسد. پس اگر آب به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد، تمام این اندام ها می توانند درست و دقیق کار خود را انجام دهند. در واقع، آب به اندام ها امکان می دهد که عملکرد درستی داشته باشند، اما اینکه با خوردن آب زیاد فرد لاغر خواهد شد، درست نیست.


برچسب‌ها:
[ سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, ] [ 14:47 ] [ ALI REZAEE ]

چون آب یک مایع بی طعم است و برای حل این مشکل به صنایع غذایی پیشنهاد کردیم فرمولاسیونی برای طعم دارکردن آب ارائه دهند. البته این کار نباید باعث شود مردم فقط آب طعم دار بنوشند بلکه آب باید در عین مغذی بودن، طعم دار هم باشد. راهکار دیگر ارائه خوراکی هایی است که مردم به راحتی با آن آب مصرف کنند.


برچسب‌ها:
[ سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, ] [ 14:47 ] [ ALI REZAEE ]
درباره مصرف آب در کودکان هم مطالعه ای انجام شده است؟

بله و در این پژوهش ها به کودکان و وضعیت مصرف آب در آنها توجه بیشتری شده است زیرا آموزش و تغییر سبک زندگی در کودکان راحت تر از بزرگسالان است. در همه دنیا وضع به همین منوال است. در برخی از کشورها، شرکت های تولید کننده آب?های بسته?بندی برای

تشویق کودکان به نوشیدن آب، به بسته بندی ظرف محتوی آب توجه ویژه ای دارند تا برای کودکان جذاب باشد. حتی گاهی از کاریکاتورها یا شخصیت های کارتونی محبوب نیز روی بطری آب های مخصوص کودکان استفاده می کنند اما در ایران هنوز این کارها شروع نشده

است. در کشور ما بطری های بزرگ و نیم لیتری آب وجود دارد، اما بطری های کوچک تر، جذاب تر و قابل حمل برای کودکان، نه. در کل، برای هدف قرار دادن کودکان در برنامه های مصرف آب، باید از راه آموزش، بسته بندی مناسب و تولید آب آشامیدنی یا معدنی سالم وارد شویم.


برچسب‌ها:
[ سه شنبه 2 دی 1393برچسب:, ] [ 14:43 ] [ ALI REZAEE ]

برف

برف یکی دیگر از اشکال بارندگی است که به سبب تراکم بخار آب بر ذرات ریز غبار موجود در جو تشکیل می‌شود. به این ترتیب که بخار آب بدون آنکه مایع شود منجمد می‌شود چون درجه حرارت زیرنقطه انجماد است .  

تگرگ

وقتی هوای گرم به بالای آسمان صعود می‌کند، بخار آب را هم همراه خودش به داخل آسمان می‌برد. در آنجا بخار آب، سرد می شود و قطره‌های آب دور ذرات ریز گرد و غبار موجود در هوا تشکیل ‌می‌شود. مقداری از بخار آب هم به شکل کریستال‌های ریز یخ منجمد می‌شود که قطره‌های آبِ سردشده را جذب می‌کند. قطره‌های به شکل کریستال‌های یخ، منجمد می‌شود و کریستال‌های بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهد. دانـه تگـرگ وقـتی تشکیل می‌شود که بلورهای یخی در بالای ابر، قطره‌های آب را که سردی آنـها در دمای زیر صفر است ولی یخ نمی‌زنند جمع می‌کند. آن قطره‌ها که تا زیر درجه انجماد سرد هستند زمانی که بـلـورهـای یخی آنـهـا را لـمـس می‌کـنـنـد یخ می‌زنند. بلورهای یخی توسط بادهای تند خشونت بار در ابر بالا و پائین برده می‌شوند کـه باعـث بـرخـورد و تـمـاس آنـهـا با قـطـره‌های بیشتری می‌شود. این عـمل باعث می‌شود که قطره‌های بیشتری دور آنها یخ بزنند و دانه تـگـرگ، بـزرگ و بزرگ‌تر شود تا جایی که وزن آنها قدری سنگین می‌شود کـه بـاد دیگـر نمی‌تواند آنـهـا را با جـریـان خود به بالا ببرد؛ در نتیجه سقوط می‌کنند

ادامه مطلب.....


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, ] [ 14:6 ] [ ALI REZAEE ]

اشکال بارندگی

باران

باران آشناترین نوع بارش است که نتیجه مستقیم قطره‌های کوچک آب در ابرها است که در نتیجه به هم پیوستن، رشد می‌کنند و به اندازه‌ای می رسند که اثر شناور بودن هوا را خنثی می‌کنند و بر زمین فرود می‌آیند . قرآن کریم می‌فرماید:  الم تر ان الله یجزی سحابا ثم یؤلف بینه ثم یجعله رکاما فتری الودق یخرج من خلاله...

  آیا ندیدی که خداوند به حرکت در آورد ابرها را سپس آنها را به هم پیوند داد سپس آنها را انبوه و متراکم کرد سپس می‌بینی که قطره‌های باران از میان ابر فرو ریزد.

صرف نظر از اندازه قطره‌های در ابر، اندازه آنها تا رسیدن به زمین به دو عامل بستگی دارد : میزان تبخیر آب در هر قطره در هنگام فرود به زمین و اثر اصطکاکی هوا در قطره که اگر هوا آرام باشد اصطکاک محدود است. باران خفیف به سختی به سطح زمین می‌رسد و گاهی قبل از رسیدن به زمین تبخیر می‌شود که به آن غبار می‌گویند.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, ] [ 14:3 ] [ ALI REZAEE ]

در قرآن کریم آیات بسیاری در رابطه با خداشناسی از طریق علم وجود دارد. خداوند به اجزای طبیعت اشاره می کند و هر کدام را آیه و نشانه‌ای از وجود خود می‌داند. از بزرگ‌ترین موجود کره زمین گرفته تا ریزترین ذره، همه و همه را دلایل قابل توجهی می‌داند برای کسانی که در مورد نشانه‌های خدا فکر می‌کنند. از جمله آیه‌هایی از قرآن که خداوند متعال در مورد آب صحبت می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. به اشکال بارندگی از جمله باران، برفـ و تگرگ در آیه‌های زیر اشاره شده است.

آیه ٤٣ از سوره نور، آیه ١٨ از سوره مومنون، آیه ٤٨ از سوره فرقان، آیه ٢٨ از سوره شوری، آیه ١١ از سوره زخرف و آیه ٢١ از سوره زمر. همچنین  اهمیت چرخه آب در  آیه ٤٩ از سوره فرقان ، آیه ٥٧ از سوره اعراف، آیه ٢٧ از سوره سجده، آیه ٢١ از سوره زمر و آیه ١٨ از سوره مومنون آمده است.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, ] [ 14:3 ] [ ALI REZAEE ]

پدید آمد از بارش آسمان


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, ] [ 14:2 ] [ ALI REZAEE ]

چرخه آب به شعر

 

سلام عزیز دلم

دلبندم و خوشگلم

 

گرما و نور خورشید

وقتی به دریا تابید

 

نور خورشید

 

 

 

 آب ها بخار می شوند

 

هی بالاتر می روند

ادامه مطلب.....

 


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, ] [ 14:1 ] [ ALI REZAEE ]

آب یک حلال جهانی

 آب یک حلال جهانی است به این معنی که می تواند با ساختار مولکولی اش بسیاری از مواد دیگر را در خود حل کند. علت شوری آب به این خاطر است که بسیاری از ترکیبات متفاوتی که از روی سطح زمین شسته می شوند در آب حل شده و جزیی از آب می شوند. اصطلاح «محلول» به معنی سسیستمی است که در آن یک یا دو ماده به طور یکسان و یکنواخت با یکدیگر مخلوط یا در ماده ای دیگر حل می شود. آب دریا در ابتدا شیرین است اما هنگامی که باران می بارد این آب باعث فرسایش زمین می شود، کانی ها قسمتی از آب می شود و سپس این کانی ها جزء و قسمتی از آب دریا می شوند.   آب شور  نه آلوده و نه کثیف است، بلکه محلولی تمیز است مگر اینکه توسط بشر یا طبیعت آلوده شود.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 30 آذر 1393برچسب:, ] [ 13:59 ] [ ALI REZAEE ]

صدای پای آب نمی آید

                             صدای پای بحران آب می آید


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 22:0 ] [ ALI REZAEE ]

کمبود آب

جدی است. از امروز آب شرب ٣٠٥٧ مشترک پرمصرف پس از پایان یافتن مهلت یک‌ماهه، برای اصلاح رفتار مصرف این مشترکان قطع می شود.


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:17 ] [ ALI REZAEE ]

امام صادق (س) با تفکیک میان نوشیدن در شب و روز، در حقیقت سخن حضرت امیر (س) را تفسیر کرده و می فرماید: ایستاده آب نوشیدن در روز غذا را گوارا می کند و در شب زرداب می آورد. (الکافی، ج6، ص383)


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:16 ] [ ALI REZAEE ]

امیرمومنان (س) می فرماید: ایستاده آب ننوشید، چرا که درد بی درمان آورد، مگر اینکه خدای عزّ و جلّ بهبودی بخشد. (علل الشرائع، ص465)


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:16 ] [ ALI REZAEE ]

درباره آب دهان و مصالح آن بينديش. خداى جلّ و علا چنان تدبير نمود كه اين آب همواره به سوى دهان سرازير باشد تا كام و گلو را تر نگاه دارد و خشك نشوند. اگر اين جايها نامرطوب بمانند هر آينه آدمى هلاك مى‏ شود؛ زيرا آبى در دهان نمى‏ ماند كه انسان با آن آب، غذاى خشك را نرم گرداند و فرو برد [بسيار ديده شده كه غذايى، خشك آدمى را هلاك كرده است‏] بدان كه اين رطوبت در حكم مركب راهوار غذاست [و آن را به معده مى‏ رساند] نيز اين ترى به صفرا [و يا سوداء] مى‏ رسد و اين كاملا به سود انسان است و اگر صفرا خشك شود آدمى در هلاكت مى ‏افتد.

فوايد آب دهان‏

برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:15 ] [ ALI REZAEE ]

آب ولرم برای ایجاد قی یا استفراغ مفید است. وقتی داروی قی آور نباشد از آب ولرم استفاده می‌کنند. البته باید اشاره کرد آب گرم برای پاکسازی معده مفید است همچنین عطش کاذب را برطرف می‌کند و برای درمان سرف نیز مفید است.

فاطمه علیزاده پژوهشگر طب سنتی به خبرنگار سلامت تسنیم گفت: کلا مصرف آب گرم مناسب نیست و بهتر است، آب سرد استفاده شود که عطش را کاهش می‌دهد. آب داغ هم برای درمان بعضی بیماری‌ مانند صرع، سرماخوردگی‌ها و رفع ورم گلو، برخی از سردرد‌ها ، رفع درد چشم مناسب است.

 


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:13 ] [ ALI REZAEE ]

آب سرد سبب تسکین عطش صادق می‌شود و آن را بر طرف می‌کند. از خصوصیات آب سرد می‌توان تقویت معده، افزایش اشتها، زیبا شدن رنگ چهره، دفع بخارات و رطوبت بخشی بدن است.

ولی مصرف زیاد آب سرد هم مشکل ایجاد می‌کند که مصرف بیش از حد آب سرد سوءمزاج سرد را بروز می‌دهد، اعصاب دچار اختلال می‌شود. آب جوشیده سرد شده نفخ کمتری ایجاد می‌کند ولی بهتر است که گرم مزاج ها آن را مصرف نکنند.

آب حاصل از آب شدن برف و یخ مضر است و بهتر است که برای سرد کردن آب یخ داخل آب ریخته نشود و یخ آب شود که آبی که حاصل آب شدن یخ باشد برای بدن بسیار مضر است و بهتر است که یخ درون ظرفی باشد و ظرف آب در تماس با یخ قرا گیرد تا یخ با آب مخلوط نشود.

آب گرم هم کلا برای هضم مضر است و آب گرم برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. مصرف بیش از حد آب گرم موجب زردی رنگ چهره، ضعف و لاغری شده، چربی بدن را کم می‌کند. ورم کبد، طهال و کم اشتهایی به وجود می آورد و فرد را مستعد بیماری می‌کند.

آب گرم عطش را هم تسکین نمی‌دهد. استعمال آب ولرم و گرم فقط در صورتی است که بخواهیم درمان کنیم در غیر این صورت خوردن آب گرم و ولرم توصیه نمی‌شود.


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:12 ] [ ALI REZAEE ]

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پیشنهاد افزایش 25 درصدی

آب برای سال آینده را داده و این افزایش قیمت از هزینه تلفن و پیامک‌های مردم کمتر است.


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:11 ] [ ALI REZAEE ]


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:6 ] [ ALI REZAEE ]

 این روزها اگر کسی قصد خرید یک بطری آب معدنی را داشته باشد، به سختی می‌تواند به آن دست یابد و تقریباً همه آب‌های بسته بندی عرضه شده در بازار آب آشامیدنی هستند.

در عین حال، برخی بسته‌های آب عرضه شده در بازار نیز طوری طراحی شده که در نگاه نخست کمتر کسی متوجه معدنی نبودن آنها می‌شود و بسیاری افراد آن را به عنوان آب معدنی خریداری می‌کنند.

آب آشامیدنی در حالی جای آب معدنی را در بازار گرفته که هزینه تولید آب آشامیدنی کمتر از آب معدنی است و در شرایطی که مشتریان حق انتخابی ندارند، شرکت‌های تولید کننده آب بسته‌بندی شده، فعالیت خود را بر عرضه آب آشامیدنی متمرکز کرده‌اند که به علت برخورداری از بازار انحصاری، در مورد فروش همه تولیداتشان مطمئن هستند و در مقابل، آب معدنی تولید خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند به طوری که به گفته فروهر، دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران صادرات آب معدنی طی سه سال گذشته روندی صعودی داشته و این رقم از ۵ میلیون دلار در سال ۹۱ به ۷ میلیون دلار در سال گذشته رسید و طی ۹ ماهه امسال نیز ۷ میلیون دلار آب معدنی از کشور صادر شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۱۰ میلیون دلار برسد.

در حال حاضر آب معدنی تولید ایران به عراق، افغانستان و امارات صادر می‌شود و این در حالی است که این نوع آب در بازار داخلی تقریباً نایاب شده است، در مقابل آنچه به وفور وجود دارد آب آشامیدنی است که آب تصفیه شده شهری است که گفته می شود تنها برخی املاح مزاحم آن جدا شده است.


برچسب‌ها:
[ شنبه 29 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:58 ] [ ALI REZAEE ]

تاریخچه
هارولد یوری شیمیدان و از پیشتازان فعالیت روی ایزوتوپها که در سال 1934 جایزه نوبل در شیمی گرفت در سال 1931 ایزوتوپ هیدروژن سنگین را که بعد ها به منظور افزایش غلظت آب مورد استفاده قرار گرفت، کشف کرد.

همچنین در سال 1933، گیلبرت نیوتن لوئیس (Gilbert Newton Lewis شیمیدان و فیزیکدان مشهور آمریکایی) استاد هارولد یوری توانست برای اولین بار نمونه آب سنگین خالص را بوسیله عمل الکترولیز بوجود آورد.

اولین کاربرد علمی از آب سنگین در سال در سال 1934 توسط دو بیولوژیست بنامهای هوسی (Hevesy) و هافر(Hoffer) صورت گرفت. آنها از آب سنگین برای آزمایش ردیابی بیولوژیکی، به منظور تخمین میزان بازدهی آب در بدن انسان، استفاده قرار دادند


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:45 ] [ ALI REZAEE ]

استاندارد آب:
حدود مجاز وتصویب شده پارامترهای فیزیکی، شیمیایی وبیولوژیکی برای مصرف آب باید رعایت شوند.

انواع استانداردهای آب:
استاندارد اولیه : هدف حفظ جنبه های بهداشتی وسلامتی افراد می باشد.
استاندارد ثانویه :علاوه بر استاندارد های اولیه ، بحث زیبا بودن آب وحفظ زندگی گیاهان وحیوانات نیز مطرح است.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:43 ] [ ALI REZAEE ]

رنگ:
رنگ آب آشاميدني مي تواند منشاء طبيعي داشته باشد كه به علت وجود ماده آلي رنگ دار ( عمدتا اسيدهاي هيوميك،فولويك) مي باشد.وجود آهن و منگنز و ساير مواد فلزي به صورت ناخالصي هاي طبيعي يا به عنوان فرآورده هاي خوردگي بر روي رنگ آب تاثير مي گذارند رنگ آب همچنين مي تواند ناشي از ورود فاضلاب هاي صنعتي به آب باشد بيشتر مردم رنگ هاي بالاتر ازTCU 15 را در يك ليوان آب تشخيص مي دهند رنگ هاي زير15 TCU معمولا براي مصرف كنندگان قابل قبول مي باشد واحدهاي رنگ TCU كه واحد رنگ حقيقي مي باشد واحد رنگ براي صنايع ADMI استفاده مي گردد


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:42 ] [ ALI REZAEE ]

طعم و بو
دو تا از ويژگي هاي آب است كه قابل جدا شدن از هم نيستند كه منشا بيولوژيكي ويا آلودگي هاي شيميايي به عنوان يك فرآورده فرعي تصفيه آب ناشي گردد مانند فرآيند كلرزني
كنترل طعم و بو در سه مرحله مي تواند صورت گيرد:
در منبع آب ، در تاسيسات تصفيه ، شبكه توزيع آب
از جمله فاكتورهاي ايجاد كننده طعم و بو در آب جلبك ها هستند كه براي كنترل آنها از سولفات مس استفاده ميگردد.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:41 ] [ ALI REZAEE ]

گند زادئی آب :
فرآيند تصفيه اي است كه باعث تخريب يا غير فعال كردن ارگانسيم هاي بيماري زا (پاتوژن) مي گردد.

انواع روش هاي گندزدايي آب:
- روشهای شیمیایی : گاز کلر وترکیبات آن ازن،پرمنگنات ، آهک،یون های فلزی
- روشهای فیزیکی : نور خورشید، اشعه ماوراء بنفش
كلرزني عبارت است از افزودن كلر به آب مي باشد كه به عنوان يك گندزدايي مناسب به كار ميرود.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:40 ] [ ALI REZAEE ]

سختی آب
سختی آب (Hardner) ، اساسا به معنی ظرفیت آن در ترسیب صابون است.
عناصر ایجاد کننده سختی آب :
صابون عمدتا توسط کلسیم و منیزیم قابل ترسیب است، ولی به غیر از آنها فلزات دیگری نظیر آلومینیوم ، آهن ، منگنز ، استرانسیم و روی نیز در ایجاد سختی آب شرکت می‌کنند، ولی از این نظر که دو عنصر اولی در مقادیر زیاد در آبهای طبیعی وجود دارند، لذا سختی آب بطور عمده بر اساس این دو سنجیده می‌شود. ولی با وجود این ، اگر مقادیر فلزات دیگر قابل توجه باشد، باید آنها را نیز محسوب داشت.
محاسبه سختی آب:
مقدار سختی آب ، برحسب اکی‌والانهای کربنات کلسیم آنها محاسبه و بیان می‌شود.
تقسیم بندی سختی آب
سختی آب را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد
سختی موقت
سختی موقت (Temporary Hardner) را سختی کربناتی (Carbonate Hardner) نیز می‌نامند. این سختی ، مولود بی‌کربنات کلسیم و منیزیم است که عمدتا به کمک حرارت و یا ازدیاد PH کاهش می‌یابد.
سختی دائم
سختی دائم (Permanent Hardner) را سختی غیرکربناتی (Noncarbonate Hardner) نیز می‌نامند. این سختی ، با حرارت دادن قابل حذف نیست.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:38 ] [ ALI REZAEE ]

طبقه بندی آب از نظر سختی:
سختی آب (کربنات کلسیم (mg/lit) 55 - 5 100 - 56 200 - 101 500 - 201
نوع آب سبک سختی کم متوسط خیلی سخت
در بعضی از طبقه بندیها حداکثر سختی آبهای قابل شرب ، 300 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم تعیین شده است.

املاح محلول در آب و اثرات آنها
املاح موثر در تولید سختی
املاح موثر در سختی عبارتند از:
املاح غیر تاثیر گذار در سختیاملاحی که در تولید سختی موثر نیستند، عبارتند از:
تاثیر قلیائیت در سختی آب

اگر قلیائیت کل آب ، مساوی یا بیشتر از سختی کل باشد، تمام سختی آب به صورت سختی کربناتی خواهد بود. در صورتی که که قلیائیت کل ، کمتر از سختی باشد، سختی کربناتی آب معادل قلیائیت بوده و سختی دائم ، اختلاف بین سختی کل و قلیائیت است.


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:36 ] [ ALI REZAEE ]

زمانبندی صحیح برای آب خوردن

با زمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن خود بالا ببرید

دو لیوان آب -- بعد از بیداری -- کمک می کند به فعال کردن ارگان های داخلی

یک لیوان آب -- 30 دقیقه قبل از غذا -- هضم راحت غذا

یک لیوان آب -- قبل از گرفتن حمام -- کمک می کند به کاهش فشار خون

یک لیوان آب -- قبل از خواب -- به منظور جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:34 ] [ ALI REZAEE ]

آب منابع زيادي دارد كه از جمله ي آن ها عبارتند از:

يخچال هاي طبيعي، درياها و اقيانوس ها، بخارهاي موجود در هوا، رطوبت خاك، سفره هاي زير زميني ،

برف و باران، رودها، چشمه ها و... كه هر كدام به ميزاني در زمين پراكنده شده اند.

اقیانوس‌ها: حدود ۱٬۳۲۰ میلیون کیلومتر مکعب (۹۷٫۲٪)

یخچال‌های طبیعی: حدود ۲۵ میلیون کیلومتر مکعب (۱٫۸٪)

سفره‌های زیرزمینی: ۱۳ میلیون کیلومتر مکعب (۰٫۹٪)

آب‌های شیرین موجود در در دریاها، دریاچه‌ها و رودها: ۲۵۰ هزار کیلومتر مکعب (۰٫۰۲٪)

بخار آب در هواکره حدود ۱۳ هزار کیلومتر مکعب (۰٫10٪)

 میانگین جهانی توزیع میزان استفادهٔ آب در بخش‌های مختلف در سال ۲۰۰۳ به صورت زیر بود :

کشاورزی: حدود ۶۹٪

صنعت: حدود ۲۳٪

مصارف خانگی: حدود ۸٪


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:32 ] [ ALI REZAEE ]

«نامگذاری آب»

 

در فیزیک بر اساس حالت ماده آب معمولاً به این نام‌ها

خوانده می‌شود:

 

جامد؛ یخ

 

مایع؛ آب

گاز؛ بخار آب

 

پلاسما:بخار آب گرم تر

 

 در علم هواشناسی حالت‌های مختلف آب بر اساس نوع

بارش یا معلق بودن آن در جو طبقه بندی می‌شود:

 

باران، تگرگ، برف، رگبار، مه، ابر، شبنم

 

در علم محیط زیست:

آب آشامیدنی ،فاضلاب یا پساب، رواناب، آب جاری  

بر اساس منبعی که آب در آن قرار دارد و یا از آن بدست

می‌آید:

آب زیرزمینی

آب معدنی

آب سطحی

آب دریا

بر اساس نوع مصرف:

آب آشامیدنی (آب شیر یا آب شرب)

آب معدنی

آب خالص

بر اساس کیفیت فیزیکی :

آب سخت(توضيح بيشتر در صفحه ی 24)

آب شیرین

بر اساس مشخصات شیمیایی :

آب سنگین

بر اساس مسایل مذهبی:

آب کر - اسلام

آب مقدس - مسیحیت


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:31 ] [ ALI REZAEE ]

«مشخصات و اطلاعات آب»  

نام مرسوم:  آب   

نام:IUPAC oxidane 

نام‌های قابل توجه: aqua,

دی‌هیدروژن منواكسيد,هیدروژن هیپروکسید, ...   

فرمول ملوکولی:H2O   

شماره  :CAS۷۷۳۲-۱۸-۵   

InChI       ۱/H۲O/h۱H۲ InChI=     

جرم مولی:  ۱۸٫۰۱۵۳ g/mol      

چگالی و فاز: ۰٫۹۹۸ g/cm³ مایع در °۲۰ C ,1atm  ۰٫۹۱۷

, g/cm³  (جامد در  °۰, 1atm‍‍‍‍C)        دمای انجماد: (C ۰ ° K) (۲۷۳٫۱۵°F)(۳۲)

دمای جوش:     C )°۹۹٫۹۷۴) وK) ۳۷۳٫۱۲۴) °F)۲۱۱٫۹۵)

 

 

ظرفیت گرمایی ویژه     

J/ (g.K)) ۴٫۱۸۴ (C

(در‍C°۲۰)


برچسب‌ها:
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:28 ] [ ALI REZAEE ]

  خواص آب

خواص آب

 

آب ماده ای فراوان در کره زمین است. به شکل های مختلفی همچون دریا ، باران ، رودخانه و... دیده می‌شود. آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود. هر گونه حیات محتاج آب می‌باشد. انسان ها از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، یعنی آبی که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد.

 

 

خواص آب

شنیده ایم که می گویند هر کس روزی یک سیب بخورد، دیگر نیازی به دکتر پیدا نمیکند. اما 8 لیوان آب در روز چه نفعی برای ما دارد؟ صرفنظر از نفخ شکم، آب مزایای زیادی برای سلامتی ما دارد. هر سلول از بدن ما برای درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه ی آن است.

تقریباً %55 تا %75 از حجم بدن از آب تشکیل شده است، و اگر آبی که در روز از طریق نفس کشیدن، عرق کردن و ادرار از دست می دهیم را حدود 8 لیوان فرض کنیم، ضروری است که بخواهیم این میزان را با خوردن آب دوباره جبران کنیم.

در این مقاله می خواهیم شما را خواص آب آشنا کنیم تا شاید مشوقی باشد برای اینکه 8 لیوان آب در روز را با کمال میل بخورید!

 

.یکی از خواص آب این است که  کارایی مغز را بالا می برد:اگر یادتان نمی آید که در مقدمه ی این مقاله چه نوشته بود، احتمالاً مغزتان خشک شده است.از آنجا که تقریباً %80 از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند.منطق پشت این مسئله کاملاً واضح است: اگر آن ماده را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردی می شوید. این مثل راندن ماشین بدون بنزین است.

در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم ها را حمل می کنند را رقیق می کند، و به رساندن این مواد به مقصد کمک می کند. وقتی آب بدن کم می شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می بیند.همچنین یکی دیگر از خواص آب این است که،آب باعث از بین بردن رادیکال های آزاد که باعث خرابی سلول ها در مغز میشود را از بین می برد.

 

.یکی دیگر از خواص آب که میتوان به آن اشاره کرد این است که از بسیاری از بیماری های خطرناک جلوگیری می کند:ورم مفاصل، سرطان و بیماری های قلبی، بیماری هایی خطرناک و جدی هستند که میلیون ها نفر را گرفتار می کنند، اما شما می توانید با خوردن آب از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنید.آب یکی از مهمترین عناصر در غضروف و نرمه استخوان و مایع زلالی، مایعی که در اطراف مفاصل وجود دارد که باعث چرب کردن محیط می شود، است.وقتی میزان کافی از آب در این ناحیه وجود داشته باشد، اصطکاک کمتری دراطراف مفاصل به وجود می آید و احتمال ابتلا به ورم مفاصل نیز کمتر می شود.همچنین وقتی میزان کافی آب در سیستم ما باشد، گرچه باعث می شود مجبور شویم تند تند به دستشویی برویم، اما بدن از سموم پاک می شود. اگر این سموم کمتر در بدن ما باقی بمانند، احتمال ابتلا به سرطان نیز کاهش می یابد.پس می توان گفت یکی از خواص آب این است که ،آب نه تنها کمک می کند تا سموم از بدن دفع شوند، نمک اضافی بدن را نیز دفع میکند. تحقیقات نشان داده است که وجود نمک زیاد در بدن باعث بالا رفتن فشار خون شده که این هم منجر به بروز بیماری های قلبی می شود.

 

.یکی دیگر  از خواص آب این است که به کاهش وزن کمک می کند:

اگر گرسنه هستید، سعی کنید شکمتان را با آب پر کنید. آب حاوی هیچ میزان کالری یا چربی نیست و ثابت شده است که گرسنگی را نیز برطرف می کند.همچنین یک لیوان آب متابولیسم بدن شما را نیز افزایش می دهد.از آنجا که همه ی عملیات های بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کم آب بخورید همه چیز در بدنتان کندتر پیش می رود. آب بیشتر باعث بالا بردن متابولیسم می شود که این هم به نوبه ی خود کالری سوزی می کند.تحقیقات نشان داده است که پس از خوردن دو لیوان آب، 10 تا 40 دقیقه طول می کشد تا متابولیسم بدنتان شروع شود.و وقتی متابولیسم آغاز شد، شما %30 سریعتر کالری می سوزانید.تحقیقات نشان داده است که اگر آب مصرفی خود تا 6 لیوان در روز بالا ببرید، 5.3 پوند در سال کم خواهید کرد.

 

 

خواص آب

ادامه مطلب..


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یک شنبه 23 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:21 ] [ ALI REZAEE ]


برچسب‌ها:
[ شنبه 22 آذر 1393برچسب:, ] [ 22:44 ] [ ALI REZAEE ]

آیا می دانید: که بیشترین سر دردهای معمولی از کم نوشیدن آب می باشد ؟

آیا می دانید: متوسط یک کوه یخی ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تن است ؟

آیا می دانید: شما در طول زندگی خود حدود ۷۵هزار لیتر آب می نوشید!

آیا می دانید: که وزن کوه یخی متوسط الحجم ۲۰ میلیون تن است ؟
آیا می دانید :سختی آب مشابه سختی بتن است.
آیا می دانید :تبخیر از سطح خاک عمدهترین منبع هدر رفت آب به صورت تبخیر در ایران است.
آیا می دانید: ۲۰ درصد آب شیرین جهان میان آمریکا و کانادا قرار دارد ؟

آیا می دانید: به ازای هر 1 درصد افزایش نمک محلول در آب 1 درصد از شدت تبخیر کاسته می شود.
آیا می دانید: اگر تمام یخهای قطبی ذوب شوند آب دریاها 14 متر بالا میآید.
آیا می دانید: ارتفاع تبخیر در باران 2 متر و ارتفاع متوسط بارندگی 24 سانت است.
آیا می دانید: در سالهای آتی جنگهایی بر سر آب در جهان رخ خواهد داد.
آیا می دانید : بزرگتریـن دریای دنیا دریای مدیترانه است و عمیقترین نقطه آن به ۴۳۳۰متر می رسد.

ادامه


برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ شنبه 22 آذر 1393برچسب:, ] [ 22:29 ] [ ALI REZAEE ]
درد و دل های آب

بیا تا قدر این نعمـت بدانیم            که در بحران بی آبی نمانیم



بیا از بهر حفظ آن بکوشیم           وجود آب را ارزش شماریم


از این سـرمایه خوب الهی              برای نسل خود باقی گذاریم


چنین فرموده بر ما حیّ دانا                که زنده هر چه را از آب داریم


بـیا تا در نگـاه تشـنه آب                   به سان ابـر بـارانی بـباریم


برای مصرف خوب و درستش           نهال صرفه جویی را بکاریم


نجات آب بر ما شد وظیفه                 بر انجامش بـیـا همـت گذاریم


صدای آب یعنی زندگانی                بیا دل را به این نجوا سپاری

برچسب‌ها:
[ شنبه 22 آذر 1393برچسب:, ] [ 22:25 ] [ ALI REZAEE ]

 



سخنان مقام معظم رهبری در مورد اسراف در مصرف آب

من همه را به رعایت منابع مالی کشور توصیه میکنم... اسراف در ثروت عمومی و موجودیهای این کشور و منابع طبیعی نیز در آنچه که با زحمت زیاد به دست می آید و اسراف در نان و آب و انرژی و نیروی انسانی ، همه ی اینها بد است.


برچسب‌ها:
[ شنبه 22 آذر 1393برچسب:, ] [ 22:18 ] [ ALI REZAEE ]

""به نام یزدان پاک، که هرچه داریم از اوست""

ریئس جمهور:

عزیزانم چگونه می توانیم از آب های ایران بهتر نگهداری و استفاده کنیم

این وبلاگ برای این هدف تهیه شده و خواهش مندیم با دیدن و نظر دادن این وبلاگو پر نور تر کنید.

با تشکر

 


برچسب‌ها:
[ شنبه 22 آذر 1398برچسب:, ] [ 21:55 ] [ ALI REZAEE ]

آب شیرین آبی‌است که درصد املاح نمکی غیر حل شدنی آن بسیار کم و زلال باشد. آب شیرین از مهم‌ترین منابع تجدید شدنی می‌باشد که این منبع، برای زنده ماندن بسیاری از موجودات زنده و همچنین برای انسان، از لحاظ تامین نیاز به آب و همچنین کشاورزی، بسیار پر اهمیت است. آب شیرین تنها ۳٪ از کل منابع آب بر روی کرهٔ زمین را تشکیل می‌دهد که تقریباً ۱٫۸٪ آن در یخچال‌های کوهستانی و قطبی ذخیره شده‌اند. با این وجود، در سراسر جهان، بسیاری آب شیرین را به راحتی هدر می‌دهند. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، حدود ۱٫۲ میلیارد نفر از مردم جهان(۱۸ درصد جمعیت جهانی)، از کمبود یا فقدان دسترسی به آب شیرین، رنج می‌برند.


برچسب‌ها:
[ شنبه 22 آذر 1393برچسب:, ] [ 21:51 ] [ ALI REZAEE ]

 چه باید کرد؟

     

1- در مصرف آب تصفیه شده ، صرفه جویی نمایید که سایر هموطنان ما نیز بتوانند از آن استفاده نمایند زیرا مصرف بی رویه آب نه تنها بحران کم آبی را تشدید می کند ، بلکه موجب تولید فاضلاب بیشتری شده و مشکلات زیست محیطی و اقتصادی فراوانی را در دفع بهداشتی آن به وجود می آورد.

   

2- هیچ آبی را مصرف نکنید مگر به پاکیزه و بهداشتی بودن آن اطمینان داشته باشید.

   

3-از آلوده نمودن آب رودخانه ها و سایر آب های سطحی به هر طریق ممکن بپرهیزید و به هیچ عنوان زباله و یا فاضلاب را به داخل آب ها نریزید.

     

4- از آب رودخانه ها برای آشامیدن استفاده نکنید و در صورت نیاز آن را بجوشانید.

    

5- به جای استفاده از کودهای شیمیایی بهتر است از کودهای طبیعی ضد عفونی شده استفاده نمایید.


برچسب‌ها:
[ شنبه 22 آذر 1393برچسب:, ] [ 20:54 ] [ ALI REZAEE ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ بحران آب خوش آمدید
آرشيو مطالب
آذر 1393
امکانات سایت

آی پی رایانه شما :

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 65
بازدید کل : 7544
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


پخش زنده حرم وصیت شهدا
ساعت فلش مذهبی